Skip to content

A testre szabható raktár, a logisztika 4.0 meghatározó eleme

Miközben az ipar egyes szereplői számára gyakran még a felmerülő igények gyors és pontos kiszolgálása is komoly kihívásokat jelent, mások már több lépéssel előbbre járnak.   Számukra az Ipar 4.0 és a Logisztika 4.0 olyan – átfogóan hálózatba kapcsolt –  „ökoszisztémaként” jelenik meg, amelyben a kívánságok és igények már azelőtt felismerhetők, mielőtt azok felmerülnének. Mindennek az alapját a Big Data, vagyis a végtelenül nagy adathalmazok összekapcsolása, és azok intelligens kiértékelése adja.

Nem elég azonban felismerni az igényeket, azokat ki is kell tudni szolgálni. A logisztika 4.0 és az azt támogató informatikai rendszerek biztosítják, hogy az áruk, a szállítmányok és az információk áramlása „intelligens” legyen, és hogy azok a lehető leggyorsabban, személyre szabott megoldásokat eredményezzenek az ügyfelek számára.



Egyre kisebb, egyre egyedibb, egyre gyorsabb…


A logisztika átalakulását jól jellemzi, hogy egyre kisebb méretű tételeket, egyre egyedibb módon és egyre gyorsabban kell kezelni. Ez egyre alacsonyabb árumennyiségekhez vezet (akár 1-es tétel méretig), egyidejűleg nagyobb szállítási gyakorisággal és több szállítási útvonallal, miközben  az ügyfelek kívánságának megfelelően egyre gyorsabbnak kell lenni.

Az intralogisztika számára ez azt jelenti, hogy az áruk magasabb szintű rendelkezésre állását és a tárolási kapacitások nagyobb rugalmasságát kell elérni. Az ebből eredő költségnövekedés ellensúlyozásához elengedhetetlen az intralogisztikai folyamatok optimalizálása. 



Intralogisztika 4.0 testreszabható raktárral


Az igényeket előre felismerő, arra időben reagáló, rugalmas logisztika igényeit már nem képesek kiszolgálni a hagyományos raktárak, hiszen ezeket jellemzően nagyobb méretű tételekre, egységes és lassabb kiszolgálásra tervezték. 

Az egyre gyorsabban változó piacokra és ügyféligényekre olyan „skálázható” raktár a válasz, ami az ügyfelek adott igényeihez igazítható. Ez a skálázhatóság mind a raklapok helyének méretére, mind az anyagmozgatási teljesítményre vonatkozik. Egy ilyen raktár a modern adatbázis-alapú rendszereknek, a (részben) automatizált folyamatoknak és a lehetséges kapacitásbővítéseknek köszönhetően képes rugalmasan alkalmazkodni a piac és az ügyfelek igényeihez.

Mindennek az előfeltétele a raktár olyan okos, előretekintő és átfogó tervezése, ami biztosítja, hogy az egyre kisebb rendelés méretek egyre nagyobb áruáramlási teljesítményét, a szállítások egyre gyorsabb átfutási idejét és az ingadozó kapacitásigényeket kezelni lehessen.



Logisztika 4.0 –  egy magasabb szint


Az új koncepció, a rugalmas logisztika 4.0 jegyében valósult meg a Debrunner Acifer nagykereskedés logisztikai központja. A beruházás Köllikenben  a svájci Aargau kantonban épült fel. A Jungheinrichhel együttműködésben megvalósult projekt egy teljes mértékben automatizált darabáruraktárral rendelkezik, amihez a Jungheinrich raktárkezelő rendszere biztosítja az alapot. Ez az integrált rendszer lehetőséget nyújt valós idejű adatcserére és -felhasználásra a teljes ellátási lánc mentén. A folyamatok, valamint a ’tracking & tracing’ (követés és rögzítés) így közvetlenül optimalizálhatók a teljes ellátási láncban. A részleges automatizálás és a segédrendszerek integrálása révén, különösen a kézi raktárakban a raktárkezelő rendszer nemcsak a termelékenységet növeli, hanem a fizikai erőfeszítésektől is mentesíti a dolgozókat.



Automatizálás a raktárban


A részben automatizált targoncák a testreszabható raktár koncepciójának meghatározó részét képezik. Ezeket egy szoftver segítségével a kezelő irányítja, így lehetővé válik a targoncák menetidejének jelentős lerövidülése a raktárban. A raktári navigáció lehetővé teszi, hogy a szűkfolyosós raktárakban akár 25 százalékkal növekedjen a munkaciklusok hatékonysága.

A logikus következő lépés a szállítási és raktározási folyamatok jelenlegi,  részleges automatizálása után azok teljes automatizálása lehet. A szűkfolyosós targoncák teljesen automatikusan, önvezető járműként (AGV) működhetnének, és automatikusan tárolnák be- és ki a raklapokat. Ilyen módon a meglévő raktárak is automatizálhatók. Mindez jól megvalósítható a Jungheinrich biztonsági technológiával felszerelt automatizált szériás targoncáival. Ezek az AGV-k egy magasabb szintű raktárkezelő vagy ERP-rendszerből kapják a megrendeléseiket.





Eredmények


A Debrunner Acifer központban a gyakorlatban szerzett tapasztalatok még a legaggályosabb munkatársakat is megnyugtatták. A megtérülési mutatók jók, az esetleges hibákat az alaposan kiképzett személyzet gyorsan elhárítja, még a rendelkezésre álló távoli szerviz-hotline-t is csak ritkán kell igénybe venni. Az automatizált rendszerek igazán egyszerű kezelhetőségének köszönhetően pedig az ember és a gép közötti együttműködés tökéletesen működik.

Önnek ajánljuk:

3 elektromos targonca egy raktárban

Hogyan térülnek meg az elektromos targoncák

Az elektromos autók, elektromos buszok ma már nem számítanak kuriózumnak. Bár még a hagyományos üzemanyaggal működő járművek vannak túlsúlyban, mindenki tudja, hogy az elektromos meghajtású járműveké a jövő. Nincs ez
A gyermelyi ZTR és Hok-Plastic KFT telephelyei

Automatizált Jungheinrich-megoldások a gyakorlatban

Az, hogy egy gyártó minden szépet elmond a termékéről, teljesen természetes, hisz benne, büszke rá, és persze szeretné eladni. Legalább ilyen fontos információ, hogyan működnek, hogyan válnak be ezek a
Ugrálóiskola, mely egy raktár 360 fokos védelmét szimbolizálja

Biztonsági megoldások egy veszélyes környezetben

Aki először jár magasraktárban, első pillantásra valószínűleg a méretek nyűgözik le, majd a gépek, áruk folyamatos mozgása ragadja meg a figyelmét. Sokakban nyilván felmerül a kérdés, hogyan lehet egy ilyen