Skip to content

Amikor Klaus Schwab, a Világgazdasági Fórum ügyvezető elnöke első ízben használta az Industry 4.0 (Ipar 4.0) kifejezést, valószínűleg nem sejtette, milyen kommunikációs lavinát indít el. Az Ipar 4.0 fogalma ugyanis gyorsan elszabadult, világszerte használják, ennek ellenére nincs egy olyan, egységes definíció mögötte, ami egyértelművé tenné, pontosan mit is jelent. 

Az első ipari forradalom lényege a gyári termelésre való átállás volt. A másodikat a gőzgép és a vasút elterjedése határozta meg. Harmadik ipari forradalomnak a széleskörű digitalizációt szokás nevezni. Akkor mi maradt még ki?

Az Ipar 4.0. témájával foglalkozó legfontosabb források közös nevezője a technológiai ipar, a gyártási módszerek gyors változása, illetve az ebből adódó ipari és társadalmi következmények. Az Ipar 4.0 talán legismertebb jellemzői a dolgok fokozott összekapcsolhatósága és az automatizáció. 

Az Ipar 4.0 természetesen nem egy hirtelen, ugrásszerű változás, hanem egy folyamat, amiben benne élünk, dolgozunk. Bár sokan vagyunk, akik naponta érzékeljük a hatását, hátra kell lépnünk egy lépést, ha át akarjuk látni működését.

Intralogisztika 4.0

Éppen az intralogisztika az a terület, ahol szinte “vegytisztán” jelenik meg az Ipar 4.0

  • A korszerű raktárak működése elképzelhetetlen nagyfokú automatizáció nélkül.
  • Az emberek újfajta együttműködést alakítanak ki a gépekkel.
  • Egyre gyakrabban találkozhatunk egymással együttműködő robotokkal is.
  • Az automata megoldások centralizált vagy decentralizált hálózatban kapcsolódnak a raktárirányítási rendszerhez.


Miközben a raktárakról sok embernek még ma is a magas állványokon sorakozó termékek, a masszív villástargoncák jutnak az eszébe, az Intralogisztika 4.0 ennél sokkal többet jelent. Egyre gyakoribb, hogy az állványokon IoT érzékelők figyelik az áru, a termékek mozgását. Az innen érkező adatok a raktárirányítási rendszerbe kerülnek. A WMS az adatokat egy felhőalapú rendszerbe továbbítja. Az így keletkező Big Data elemzése hozzásegíti a cégvezetést a teljesebb összkép áttekintéséhez, a pontosabb tervezéshez.

Intralogisztika 4.0 a gyakorlatban

Önvezető járművek/ AGV

A Jungheinnrich számára az Ipar 4.0 nem valami jövőbeli elképzelés, hanem a napi gyakorlat szerves része. Az automatizáció alapját az AGV-k, az önvezető targoncák képezik. Ezek a járművek ideálisak az ismétlődő, rutin feladatok (pl. A pontból B pontba való szállítás) pontos, hatékony elvégzésére. A Jungheinrich önvezető járművei nem igényelnek a padlóba épített vezetősínt. Irányításukat a falakra és az állványokra szerelt szenzorok segítik.

A különböző feladatok más-más gépeket igényelnek. A Jungheinrich az elmúlt években a gyalogkíséretű emelőkocsitól a magasraktári targoncáig a raktári folyamatok egészét lefedő önvezető gépparkot alakított ki.  

Mobil robotok

AMR

Bár az elmúlt években a Jungheinrich neve az önvezető targoncákkal fonódott össze, a cég most elérkezettnek látta a helyzetet, hogy az AMR-ek, az autonóm mobil robotok felé is nyisson. Az AMR nem igényel kötött pályát, ezért igen rugalmasan alkalmazható. Az AGV-k és az AMR-ek együttműködésével a raktári automatizáció új szintje valósulhat meg.

Ember-gép együttműködés

raktárbelső

Nem is olyan régen az ipari robotok még az emberektől gondosan, “ketreccel” elzárva dolgoztak. Az Ipar 4.0 része az ember-gép szorosabb együttműködésének megteremtése. A raktárakban megoldhatatlan és értelmetlen lenne az automata targoncák és egyéb gépek elkülönítése. A Jungheinrich önvezető járművei és mobil robotjai olyan biztonsági berendezésekkel vannak felszerelve, amik lehetővé teszik közös munkát a raktárakban. 

Egységes raktárirányítási rendszer

raktárirányítási program

Egy komplex, automatizált raktár szerves része a raktárirányítási rendszer. A Jungheinrich WMS rendszere követi a bejövő és kimenő áruk mozgását, koordinálja az automata járművek mozgását és elvégzi a szállítási igények kezelését is. A mesterséges intelligenciát is alkalmazó rendszer képes a vállalatirányítási rendszerekkel is összekapcsolódni.

Összegzés

A legfejlettebb raktárakban az Ipar 4.0 már nem jövő, hanem napi gyakorlat. Az automatizáció, az IoT eszközök alkalmazása, a mesterséges intelligenciával támogatott, részben a felhőben működő vállalatirányítási rendszer nem zárt, végleges megoldások. Az Ipar 4.0, illetve az Intralogisztika 4.0 nem lezárt folyamat, hanem valaminek a kezdete. Aki idejében vág bele, komoly versenyelőnyre tehet szert. 

Önnek ajánljuk:

3 elektromos targonca egy raktárban

Hogyan térülnek meg az elektromos targoncák

Az elektromos autók, elektromos buszok ma már nem számítanak kuriózumnak. Bár még a hagyományos üzemanyaggal működő járművek vannak túlsúlyban, mindenki tudja, hogy az elektromos meghajtású járműveké a jövő. Nincs ez
A gyermelyi ZTR és Hok-Plastic KFT telephelyei

Automatizált Jungheinrich-megoldások a gyakorlatban

Az, hogy egy gyártó minden szépet elmond a termékéről, teljesen természetes, hisz benne, büszke rá, és persze szeretné eladni. Legalább ilyen fontos információ, hogyan működnek, hogyan válnak be ezek a
Ugrálóiskola, mely egy raktár 360 fokos védelmét szimbolizálja

Biztonsági megoldások egy veszélyes környezetben

Aki először jár magasraktárban, első pillantásra valószínűleg a méretek nyűgözik le, majd a gépek, áruk folyamatos mozgása ragadja meg a figyelmét. Sokakban nyilván felmerül a kérdés, hogyan lehet egy ilyen