Bár Magyarországon még egy webshopos megrendelés 24 órán belüli teljesítése is kész csodának számít, a legfejlettebb országokban már évek óta a “last mile”, vagyis a logisztikai központ és a címzett közti szállítás felgyorsítása az egyik legforróbb szakmai téma.
Egy, a Fehér Ház megrendelésére készült tanulmány már 2016-ban azt prognosztizálta, hogy 2025-re a drónok és más vezető nélküli légi eszközök (unmanned aereal vehicles – UAV) 82 milliárd dolláros gazdasági növekedést és a gyártók, forgalmazók, drónpilóták, karbantartók révén 100.000 új állást eredményeznek.
Bár a drónok tömeges megjelenésére a logisztikában még várni kell, a felfokozott várakozások érthetők. Az áruk célba juttatásának éppen az említett, utolsó szakasza a szűk keresztmetszet, ami gyakran lerontja a logisztika minőségét és a a szolgáltatók megítélését.
A hadiipartól a házhoz szállításig
A drónokat eredetileg a hadiipar fejlesztette ki és alkalmazta. Az első polgári drónengedélyt az amerikai légügyi hatóság (FAA) 2006-ban adta ki. Az első kereskedelmi forgalomban kapható, WiFi irányítású drónokat mégsem amerikai cég, hanem egy francia startup, a Parrot 2010-be dobta a piacra. Ezektől a “játékszerektől” még nagyon messze vannak a zsúfolt városi körzeteket és a ritkán lakott vidéki területeket különböző árukkal ellátó teherszállító drónok. Vagy talán mégsem?
A drónláz hajtóereje a logisztika
Ha végre kereskedelmi forgalomba állnak a vezető (pilóta) nélküli teherszállító drónok, új fejezet kezdődik a logisztikában. Aki itt beszállítói pozíciót szerez, óriási üzletre számíthat. Érthető tehát, hogy a startupoktól a nagy logisztikai cégekig mindenki lázasan dolgozik a széleskörűen alkalmazható megoldáson.
Bár leggyakrabban az Amazon, a Google és az UPS, DHL előrehaladott fejlesztéseiről hallhatunk, sok más játékos is van a pályán.
Szállítás pizzától a raklapig teherszállító drónokkal
A legtöbb modern drón 4 vagy 6 rotorral rendelkezik. Ezek segítségével függőlegesen képes fel- és leszállni. Az áru alul helyezkedik el, amit kábelen engednek le a rendeltetési helyre. (Ez persze csak egy nagyon általános leírás, az egyes modellek nagyban különbözhetnek.)
A drónok támogatják a fenntarthatóságot, hiszen elektromos energiával működnek, káros anyagokat nem bocsátanak ki és környezetszennyező járműveket váltanak ki.
Nyilván praktikus, kényelmes, ha egy csúcsforgalomban araszoló jármű helyett egy akadályokat nem ismerő drón szállítja házhoz a pizzát vagy az új telefont, de valóban csak erről szól a történet? Egyáltalán nem!
A “hagyományos” globális logisztikában jól ismert német DB Schenker, 2000-ben azért fektetett a Volocopter cégbe, hogy részese legyen a teherszállító drón – üzletnek. Együttműködésük eredménye a VoloDrone, ami 200 kilogrammos terhet (akár euro raklapon) képes 40 km távolságra is elszállítani.
Drónok a házhoz szállításon túl
A drónok forradalmasítani fogják a raktárakat is. Segítségükkel könnyen elérhetőek lesznek a nehezen elérhető helyek (pl. a legfelső állványpolcok), a drónok segítségével a magasból felügyelhető a terület, könnyebben elvégezhető a raktári nyilvántartás, támogatást nyújthatnak a targoncavezetőnek a nehéz manőverekben…
A drónok segítségével elérhetőbbek lesznek a távoli területek, zárt iparterületek, teherhajók, tengeri fúrótornyok is.
A drónszállítás: szabályozás és etika
A drónok használata nem feltétlenül csak műszaki kérdés. Fontos, hogy a légtér használatának kérdését már azelőtt szabályozzák, mielőtt ellepik az eget a kereskedelmi drónok. (A drónhasználatról Magyarországon nemrég született rendelet.)
Miként tehetők biztonságossá a vezető nélküli eszközök? Az önvezető személyautók vagy a vezető nélküli kamionok kapcsán komoly viták zajlanak a kérdésről. Különösen fontos a biztonság kérdése akkor, ha nagy tömegű, komoly terhet szállító drónokat akarunk majd lakott területek felett reptetni.
Mi lesz, ha a levegőben is csúcsforgalom alakul ki? Mennyire zavarják majd a drónok a lakókörnyezetet? Mi történik, ha a drónt a távolból irányító pilóta elveszti az ellenőrzést a jármű fölött? Mi történik, ha hackerek térítik el a teherszállító drónt?
Előbb-utóbb földön-vízen-levegőben is nagyobb mennyiségben megjelennek a vezető nélküli, távolról irányított vagy önvezető járművek. Fontos, hogy erre minden érintett, így a logisztika is kezdje el idejében az elméleti és gyakorlati felkészülést mind technikai, mind emberi erőforrás szempontjából!