Skip to content

Mikor, milyen emelőoszlopot érdemes használni?

Ahogy egy vitorlás sincs meg árbóc nélkül, egy targonca sem működőképes targoncatorony, vagy más néven emelőoszlop nélkül. 

Ahogy a neve is mutatja, a torony vagy emelőoszlop a targoncának az a része, ami magáról a teher emeléséről gondoskodik. Az emelőoszlop több részből áll: magából a villából, az emelőszerkezetből – ami a targonca hidraulikus egységéhez kapcsolódik – és a kettő között lévő villakocsiból. 

A targoncatornyokat/ emelőoszlopokat kétféleképpen osztályozzuk. Az egyik szempont az alkalmazott emelőmechanika, a másik az oszlop tagjainak száma. Fontos ezeket megnézni a gépkönyvben vagy leírásban, de mindenek előtt azt kell tudni, hogy milyen feladathoz kívánja használni a gépet, hiszen minden feladatra más-más fajta targoncatorony, emelőoszlop alkalmas.



Helyigény és kilátás


A targoncatorony vagy emelőoszlop nagymértékben befolyásolja, hogy egy targonca az adott környezetben milyen feladatok ellátására alkalmas. Először mindenképp érdemes a környezetet, a raktárt, az állványrendszerek magasságát és a kapuk méretét átvizsgálni. Amennyiben már kész raktárról van szó és tudja, milyen magasra kell emelni az árut, érdemes megmérni a legmagasabb polcot és ehhez hozzáadni 150-200 millimétert. 

Bizonyos oszloptípusoknál a targoncatorony egyik tagja együtt emelkedik fel a teherrel. Mivel ez magasabbra emelkedhet, mint maga a teher, ezért ennek plusz helyre van szüksége. Ez problémát okozhat minden olyan esetben, ahol különösen szűk helyen kell dolgozni. 

Teherautókban, konténerekben történő rakodáskor különösen fontos a méretek figyelembe vétele.

A szabademelésű emelőoszlopokat éppen ilyen szűk terekre tervezték. Ezeknél az targoncatornyoknál/ emelőoszlopoknál a villák úgy emelhetők fel egy bizonyos magasságig, hogy az oszlop behúzva marad. Ezekkel a targoncákkal a kezelő még szűk helyeken is képes szabadon manőverezni. Azonban az előnyök mellett hátrányok is jelentkeznek: mivel ezeknél az oszlopoknál belül helyezkedik el az emeléshez szükséges hidraulikus szerkezet, a kezelőnek itt nincs olyan jó rálátása a területre, mint a szabademelés nélküli, “hagyományos”  oszloppal ellátott targoncák esetében. A környezet és a mozgatott áruk mellett ezt is fontos figyelembe venni a targonca, illetve az emelőoszlop/ torony kiválasztásakor. 



A targoncatorony / emelőoszlop típusai


A mai targoncák jellemzően a következő 4 emelőoszlop-típus valamelyikével vannak felszerelve. A gyártók gyakran eltérő megnevezéseket alkalmaznak, ezért a viszonylag kisebb választék ellenére sem egyszerű az eligazodás.   



Egytagú vagy mono-oszlopos targoncák


Egytagú, mono-oszlopos targoncát húz egy raktáros hölgy

Az egytagú oszloppal ellátott targoncák rendszerint a rakomány kis távolságra való szállítására, és csak viszonylag alacsonyabb helyek elérésére használatosak. Jól alkalmazhatók például rámpáról a kamionba történő rakodásra.

A targoncatoronynak/ emelőoszlopoknak ez az elterjedt típusa egy rögzített külső sínből áll, amiben egy belső, csúszósín helyezkedik el. Ez egy emelőmunkahengerre szerelt lánchajtás segítségével emeli fel az emelőkocsit és a villát. A maximális emelési magasságot itt a belső sín mérete határozza meg: amilyen magasra képes felérni, olyan magasra tudja a targonca a terhét emelni.



Kéttagú-teleszkópos (duplex) emelőoszlopos targoncák


Duplex targoncatornyot működtet egy raktáros

A szerkezet alapja egy, kettő vagy három, emelőszerkezetben elhelyezkedő hidraulikus munkahenger. Ez emeli a terhet a magasba, miközben az emelőoszlop külső tagja maga mozdulatlan marad. Amikor a villakocsi eléri a belső sínek végét, két alátámasztó oldalsín segítségével fejeződik be az emelési folyamat. Előnye, hogy szabad rálátás nyílik a teherre. Szabademeléssel és anélkül is választható attól függően hol, milyen célra alkalmazzák.



Háromtagú-teleszkópos (triplex) emelőoszlopos targoncák


Triplex targoncatorony munka közben

Az utóbbi időben ez a sokféle feladatra használható targoncatorony/ emelőoszlop vált a legnépszerűbbé. A kétszeres emelőoszlopoknál is nagyobb magasságokban képes az áruk be- és kirakodására, az emelési magasság elérheti a 13 métert.

A triplex emelőoszlop szerkezetében az egyetlen rögzített sín mellett két csúszósín található. Ezt a megoldást gyakran alkalmazzák a tolóoszlopos targoncáknál, ahol így nagyobb magasságok érhetők el.

A háromtagú emelőoszlop további nagyon fontos előnye a kéttagúval szemben, hogy alacsonyabb építési magasság mellett képes ugyanakkora, vagy magasabb emelésre.

Az targoncatorony/ oszlop belsejében elhelyezkedő hidraulikus emelőmunkahenger hajtja végre a villakocsi és a villa emelését. Másodlagos hidraulikus hengerek emelik fel a középső részt az emelőlánc segítségével. Ez húzza fel a középső részt és a villakocsit, amikor az emelőoszlop teljesen kitolt állapotában van.


Négyszeres (quadruplex)  emelőoszlopos targoncák


Négyszeres (quadruplex) emelőoszlopos targonca munka közben

Ahogy a neve is mutatja, ez az igen komplex targoncatorony 4 sínből, munkahengerekből és lánchajtásból álló szerkezeten alapul. A bonyolult szerkezet, és a többrétegű oszlop miatt a kezelő kilátása is korlátozott, ezért használata speciális képzettséget igényel. 

Ez a fajta targoncatorony/ emelőoszlop mindenre képes, amire a háromszoros emelőoszloppal rendelkező gép, ugyanakkor alacsonyabb építési magasság mellett érhet el akár ugyanakkora emelési magasságot. Olyan helyeken használjuk, ahol magasra kell emelni, de a raktár része pl. egy alacsony belmagasságú rakodóterület vagy kapu.



Összegzés



Bár cikkünkben igyekeztünk megfelelő áttekintést nyújtani az emelőoszlopok típusairól és alkalmazásukról, a megfelelő eszköz kiválasztása ennél nagyobb körültekintést igényel. Feltétlenül érdemes szakértő véleményét kérni, aki az emelési tartomány, a teherbírás, a villahossz és más fontos paraméterek felmérését a helyszínen végzi el. További kérdéseire készséggel válaszolnak a Jungheinrich szakemberei.

Önnek ajánljuk:

3 elektromos targonca egy raktárban

Hogyan térülnek meg az elektromos targoncák

Az elektromos autók, elektromos buszok ma már nem számítanak kuriózumnak. Bár még a hagyományos üzemanyaggal működő járművek vannak túlsúlyban, mindenki tudja, hogy az elektromos meghajtású járműveké a jövő. Nincs ez
A gyermelyi ZTR és Hok-Plastic KFT telephelyei

Automatizált Jungheinrich-megoldások a gyakorlatban

Az, hogy egy gyártó minden szépet elmond a termékéről, teljesen természetes, hisz benne, büszke rá, és persze szeretné eladni. Legalább ilyen fontos információ, hogyan működnek, hogyan válnak be ezek a
Ugrálóiskola, mely egy raktár 360 fokos védelmét szimbolizálja

Biztonsági megoldások egy veszélyes környezetben

Aki először jár magasraktárban, első pillantásra valószínűleg a méretek nyűgözik le, majd a gépek, áruk folyamatos mozgása ragadja meg a figyelmét. Sokakban nyilván felmerül a kérdés, hogyan lehet egy ilyen