Ma, amikor egyre több iparágban jelennek meg a robotok, furcsa belegondolni, hogy az első – mai szemmel kezdetleges – robotok már az 50-es években feltűntek.
Az ipari robotok legújabb generációjához tartoznak az autonóm mobil robotok, röviden AMR-ek. Miközben sok ipari robot egy-egy rögzített feladat ismétlődő elvégzésére képes (és ebben nagyon jó), az AMR-eket nagyfokú önállóság és rugalmasság jellemzi.
Munkavégzés kötött pálya nélkül
Az AMR-ek nagy előnye, hogy használatukhoz nem szükséges költséges kötött pálya (vezetősín, optikai érzékelőrendszer) kiépítése. Az AMR képes a betáplált alaprajz szerint közlekedni, ennek alapján szabadon mozog a raktárakban, gyártócsarnokokban. (Akár még arra is képes, hogy lifttel egy másik szintre menjen el.) Ezeket a gépeket számos érzékelővel szerelték fel, így bármikor képesek saját helyzetüket a betáplált adatokhoz képest meghatározni.
Az AMR természetesen nemcsak a statikus térkép alapján tájékozódik, hanem folyamatosan képes a dinamikus környezethez alkalmazkodni. Kikerüli a nemrég lerakott, az elmentett térképen nem szereplő raklapokat és egyéb akadályokat, érzékeli a területen mozgó többi gépet és mozgásuktól függően akár módosítja is útvonalát, és felismeri a környezetében felbukkanó embereket is.
Az AMR-ek kiegészítő moduljai
Az AMR a felületére, az úgynevezett patformra erősített kiegészítő modulok révén többféle, specializált feladatot képes ellátni. Önálló platform segíti az egyszerű, gyors szállítást, egy másik a raklapok szállítását, külön platform van a vontatáshoz, míg egyes AMR-ekre még külön robotkar is szerelhető.
Tanulás és alkalmazkodás
Az AMR nemcsak sokoldalúan tájékozódik, de képes tudásába beépíteni a tanultakat. Mindez a robotokban alkalmazott mesterséges intelligenciának köszönhető. Az MI nemcsak a tájékozódás folyamatos pontosításában, finomításában segíti, de ennek köszönhető a szállítandó áruk, eszközök felismerése, valamint az energiatakarékos működés szabályozása is.
Az AMR-ek nagy előnye a gyors, egyszerű programozás, a rugalmas átállítás egyik feladatról a másikra. Természetesen ez sem lenne lehetséges a mesterséges intelligencia alkalmazása nélkül.
Robotok a Prodrive Technologies központjába
A Jungheinrich a hollandiai Eindhoven közelében egy 20.000 négyzetméteres automatizált raktárterülettel rendelkező központot épített a Prodrive Technologies részére. Az átadás 2022. őszén várható.
A raktár működését egy 14 autonóm mobil robotból (AMR) és 8 EKX 516ka típusú automatizált szűkfolyosós magasraktári targoncákból (AGV) álló flotta biztosítja. A gépek a Jungheinrich logisztikai interfészén keresztül kapcsolódnak a szállítási feladatokat vezérlő Jungheinrich raktárellenőrzési rendszerhez (WMS).
Az AMR-ek az előzónában összekötő elemként segítenek a komissiózásban, míg a raktári állványrendszerben az AGV-k végzik a rakodást.
A kétféle robot kombinciójával a Prodrive is új szintre emeli az automatizált anyagáramlást. A Jungheinrich kínálatába a cég akvizíciójával nemrég bekerül arculee AMR-k látják el raklapokkal mindkét automatizált raktárterületet, és az „árut az emberhez” elv alapján szállítják azokat a komissiózó állomásokra, ahol kézzel történik a komissiózás.
A holland projekt még csak a kezdet. Már itt is jól kirajzolódnak a kétféle technológia együttműködéséből származó lehetőségek, de a raktárakban felmerülő problémákat látva és az AMR+AGV együttműködés előnyeit egyre inkább kihasználva biztosak vagyunk benne, hogy komoly lehetőségek állnak még előttünk!