Melyik a többet tudó, az intralogisztikában jobban kihasználható robot, az AGV vagy az AMR? Az elmúlt években rengeteg cikk, előadás, tanulmány született a témában, de ezekben egyértelmű választ nem lehet találni, hiszen végső soron az elvégzendő feladatoktól és az adott körülményektől függ, milyen robotot érdemes használni.
A Jungheinrich sajátos választ talált a kérdésre: a legjobb az AGV-k és az AMR-ek együttes használata, ez biztosítja a legnagyobb rugalmasságot. Természetesen nem csak elméleti válaszról van szó: a Jungheinrich a müncheni székhelyű, szoftvereket fejlesztő és AMR-eket gyártó arculus cég felvásárlásával tovább erősítette automatizációs kínálatát.
AGV, a jól bevált automatizálási megoldás
Az AGV-k (automated guided vehicles), az önvezető targoncák már régóta nem számítanak újdonságnak a raktárak világában. Az ismétlődő rakodási és szállítási feladatok ellátásához ma már nélkülözhetetlenek ezek a gépek.
Az AGV-k sokféle feladat ellátására alkalmasak. A Jungheinrich az automatizált gyalogkíséretű emelőkocsitól a az automatizált magasraktári targoncáig sokféle automatizált targoncát kínál ügyfeleinek. Ezek közös jellemzője, hogy a falakon és az állványokon elhelyezett érzékelőket használva, lézervezérléssel mozognak a pályájukon. A munkavégzésre vonatkozó utasításokat a raktárirányítási rendszerből kapják, a fedélzeten csak a munka elvégzéséhez szükséges “intelligenciával” rendelkeznek.
Rugalmas munkavégzés mobil robotokkal, AMR-ekkel
Miközben a AGV-k többsége egy (többé-kevésbé) hagyományos felépítésű targoncát működtet, a AMR-k (autonóm mobil robotok) egy újfajta munkavégzést valósítanak meg. Ezekkel a mobil robotokkal megvalósítható minden raktár szinten történő szállítás. Különlegessége a rakomány alatti szállítás – ilyenkor az AMR a rakomány alá behajtva, azt megemelve akár 1 tonna terhet is képes megmozgatni-, illetve a G2P (áru az emberhez) szállítás. Az autonóm mobil robotok egyaránt jól használhatók raklapok szállításában, komissiózásban, de végeztethetők velük vontatási feladatok is. A autonóm mobil robot rugalmas használatát tovább növeli, hogy felületére, az úgynevezett platformra az elvégzendő feladattól függően különféle modulok – polc, kosár, görgősor, robotkar – szerelhetők.
Az AGV-val szemben az autonóm mobil robot nem igényel kiépített pályát, külső vezérlést. Fejlett fedélzeti elektronikája van, ami eltárolja az adott üzem, raktár térképét. Ezek után már csak a feladatot, illetve a kiinduló- és a végpontot kell betáplálni, majd a gép automatikusan elvégzi azt. A munka közben többfajta érzékelővel figyeli környezetét. Ennek köszönhetően nemcsak a létesítményben képes önállóan navigálni, hanem az elé kerülő gépeket, embereket kikerülve képes újratervezni az útvonalát.
Mobil robotokkal együttműködő AGV-k
A Jungheinrich AGV/AMR választéka nem csak azt jelenti, hogy a raktárukat, üzemüket automatizáló cégek egy helyen választhatnak kétféle automatizálási megoldás közül. A Jungheinrich eddig is teljes automatizálási megoldásokat kínált ügyfeleinek és ez méginkább így lesz a jövőben. Egy automatizálási projekt megvalósítása során könnyen kiderülhet, hogy az önvezető targonca és a autonóm mobil robot kölcsönösen kiegészítik egymást. Miközben az AGV- k kitűnően elvégzik a magas polcokon a ki- és betárazást, az AMR-ek rugalmasan és biztonságosan szállítják el egy másik pontra az árut. A kétféle robot közötti kommunikáció is könnyen megoldható az arculus IFOY 2021 díjjal kitüntetett gyártófüggetlen VDA 5050 interfésze segítségével.
Összegzés
Az AGV vagy AMR dilemma a Jungheinrich és ügyfelei számára nem létezik többé. Az arculus cég felvásárlásával a Jungheinrich autonóm mobil robotokkal bővítette kínálatát. A korszerű, rugalmas, a fenntarthatóságot is támogató robotok eddig is már számos területen bizonyítottak.
A gyakran emlegetett Ipar 4.0 egyik legfontosabb területe az automatizáció. Az AMR-ek, az AGV-k és a raktárirányítási rendszerek összehangolásával és együttműködésével a Jungheinrich partnerei most az automatizáció új szintjére léphetnek.
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
Az AGV-k (Automated Guided Vehicles) hagyományosan útvonalvezérelt önvezető targoncák, melyek jellemzően előre meghatározott pályán mozognak, és külső vezérlőrendszerek irányításával működnek. Ezzel szemben az AMR-ek (Autonomous Mobile Robots) magasabb szintű autonómiával rendelkeznek, képesek önállóan navigálni és akadályokat kerülve optimális útvonalat választani. Az AMR-ek adaptívabbak és rugalmasabbak, így változatosabb feladatok ellátására alkalmasak.
Az AGV-k és AMR-ek együttes alkalmazása lehetővé teszi a raktározási és szállítási folyamatok teljes körű automatizálását, növelve ezzel a hatékonyságot és a rugalmasságot. Az AGV-k pontos és megbízható működése kiegészül az AMR-ek adaptív, intelligens viselkedésével, így a különböző igényeket egyaránt kielégítő rendszer hozható létre.
A Jungheinrich 2021-ben felvásárolta az arculus céget így az AGV-k és AMR-ek széles választékát kínálja ügyfeleinek. Az integrációt szolgálja a gyártófüggetlen VDA 5050 interfész, ami elősegíti a különböző típusú robotok kommunikációját és együttműködését.
Az AGV-k és AMR-ek kulcsfontosságú szereplői az Ipar 4.0-nak, mivel lehetővé teszik az automatizált és összekapcsolt műveleteket a gyártás és raktározás területén. Ezek a robotok növelik a gyártási folyamatok hatékonyságát, csökkentik a hibák számát és javítják az általános munkabiztonságot.
Az AGV-k és AMR-ek integrálása komplex tervezést igényel, amely figyelembe veszi az adott üzem specifikus körülményeit és szükségleteit. A legnagyobb kihívások közé tartozik a meglévő infrastruktúra adaptálása, a folyamatok újragondolása, valamint a munkaerő képzése és bevonása az új technológiák használatába.
A választás során figyelembe kell venni a raktár vagy gyártóüzem konkrét igényeit, a feladatok jellegét és bonyolultságát. Az AGV-k ideálisak ismétlődő, pontos útvonalakon történő munkákhoz, míg az AMR-ek jobban alkalmazkodnak változatos és változó körülmények közötti feladatokhoz. A legjobb eredményeket általában a két technológia kombinálásával lehet elérni.